` WORKOUT: 5 manieren waarop Yoga een positief zelfbeeld stimuleert - Boost your Health

Member login

[wlm_loginform]

WORKOUT: 5 manieren waarop Yoga een positief zelfbeeld stimuleert

Yoga heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen, en dat is meer dan terecht! Er zijn namelijk tal van voordelen aan verbonden. Zo is yoga niet enkel gezond voor je lichaam, maar ook voor je geest. Enerzijds versterk je namelijk je spieren en je flexibiliteit, anderzijds word je er helemaal ontspannen en zelfbewust van. Yoga geeft daardoor een enorme boost aan je zelfvertrouwen.

Lees hieronder de vijf manieren waarop yoga je een positief zelfbeeld geeft.

1) Stoppen met piekeren

Pieker jij ook regelmatig in je dagelijkse leven? Lig je wakker van je werk of van wat anderen van je denken? Ben je bang dat je niet goed genoeg bent in wat je doet? Soms komen je gedachten terecht in een negatieve spiraal. In de yogales leer je je hoofd leegmaken en komaf te maken met deze toxische gedachten. Door de diepe concentratie en de verschillende yogahoudingen, leer je negatieve gedachten over jezelf los te laten.

2) Mooiere lichaamshouding

Het ontstaan van yoga gaat al terug tot zo’n 5.000 jaar geleden. De bewegingen en lichaamsposes zijn het resultaat van een eeuwenlange zoektocht naar wat het beste voor je lichaam is. Door deze specifieke oefeningen verdwijnen de spanningen in je nek en schouders als sneeuw voor de zon. Daardoor loop je na de les naar buiten met een mooie, ontspannen lichaamshouding. Door vaker aan yoga te doen, ga je die houding meer en meer aannemen. Hierdoor straal je positiviteit uit naar je omgeving en dat zorgt er dan weer voor dat je zelfverzekerd voelt over jezelf.

3) Zelfbewustzijn

Bij yoga leer je om bewust te kijken naar jezelf en naar je omgeving. Vroeger keek je misschien vol vooroordelen en wantrouwen naar je omgeving, maar door de wereld op een objectieve manier te aanschouwen, leer je kijken door een positieve bril. Hierdoor merk je dat ook anderen weleens onzeker zijn. Niemand is perfect. Dat geeft je dan weer het vertrouwen om je eigen imperfecties te aanvaarden en je minder onzeker over jezelf te voelen.

4) Sport

Hoewel je bij yoga niet zoveel calorieën verbrandt als tijdens het zwemmen of lopen, is dit toch een sport. Je verstevigt namelijk je spieren en verbetert je bloedsomloop. Deze bewegingen zorgen ervoor dat je je fris en ontspannen voelt. Er stroomt eveneens meer zuurstof naar je hersenen waardoor je je beter kan concentreren. Hierdoor zal je je dagelijkse uitdagingen beter aankunnen en met meer zelfvertrouwen in het leven leren staan.

5) Leren vallen en opstaan

Een van de mooie aspecten van yoga is dat je leert dat niet alles de eerste keer al lukt. Tijdens de eerste yogales merk je misschien dat anderen veel flexibeler bewegen en de oefeningen met meer stabiliteit en concentratie uitvoeren. Maar als je blijft doorzetten, zal je merken dat het elke keer weer beter gaat. Je verlegt je grens: je zal net weer wat dieper kunnen rekken, beter je evenwicht kunnen behouden, enzovoort. Je voelt jezelf groeien. Hierdoor ervaar je in levenden lijve dat het de moeite loont om door te zetten. Door je keer op keer te blijven inzetten, boek je vooruitgang.

Deze ervaring kan je meenemen naar je dagelijkse leven: wil je een nieuwe hobby uitoefenen of krijg je een nieuwe functie op je werk? Misschien lukt het niet van de eerste keer, maar bedenk dan dat je – net als bij de yogales – stap voor stap zal groeien. Door te beseffen dat je steeds beter zal worden, zal je het vertrouwen hebben om door te zetten. Met vallen en opstaan kom je er wel.

Zo zie je maar, yoga heeft niets dan voordelen! Wil je je onzekerheid aanpakken en een positiever zelfbeeld ontwikkelen? Aarzel dan niet om eens een yogales uit te proberen. De beste resultaten haal je echter pas door op regelmatige basis te practicen. Namasté!

Dit is een gastblog van happywithyoga.com

Post a Comment