Naast dat het hebben van een goede conditie zeker belangrijk is, wordt krachttraining vaak onderschat. Na je 35e wordt je spiermassa steeds minder en is het dus belangrijk om dit goed bij te houden. Zo voorkom je lichamelijke klachten en ben je na een operatie of revalidatie ook sneller weer in vorm. Wij geven jou 5 redenen om vandaag al te starten met krachttraining, lees je mee?

Je spiermassa neemt af als je ouder wordt

We weten allemaal dat je spiermassa afneemt naarmate je ouder wordt. Het is belangrijk om voldoende krachttraining te blijven doen om je spieren zo optimale ondersteuning te geven. Alleen cardio is hierbij helaas niet voldoende. Ook is het belangrijk dat je voldoende eiwitten tot je neemt en dat je na ziekte de tijd neemt om je spiermassa weer op te bouwen.

Je hebt minder lichamelijke klachten

Als je regelmatig krachttraining beoefent, dan heb je minder lichamelijke klachten en maak je je lichaam hiermee sterker. Ook na een blessure of operatie herstel je sneller en dat is natuurlijk ontzettend fijn!

Je wordt mentaal sterker en geeft je humeur een boost

Krachttraining kan je mentaal echt sterker maken. Je kunt je emoties erin kwijt en je zelfverzekerder voelen. Het geeft je humeur een boost omdat je endorfine aanmaakt en dit zorgt ervoor dat je stress(hormoon) enorm afneemt. Kortom ga aan de slag en geef jezelf een positieve boost!

Het vermindert menopauze klachten

Als je tijdens de menopauze krachttraining doet, zie je een verlaging van het oestrogeen in het lichaam. Dit zorgt ervoor dat de botdichtheid toeneemt en zo spierverlies voorkomt of vermindert. Ook zorgt het ervoor dat de gewichtstoename gerelateerd aan de menopauze vermindert doordat je bij krachttraining je spiermassa vergroot en je lichaamsvet vermindert, wat er uiteindelijk weer voor zorgt dat je metabolisme verbetert. Wat wil je nog meer?!

Je lichaam wordt gestroomlijnder

Wil je een gestroomlijnder lichaam, dan is krachttraining zeker iets voor jou. Door je krachtoefeningen specifiek toe te passen op de gebieden die wel wat hulp mogen gebruiken is dit heel fijn. Natuurlijk hangt dit ook samen met je lichaamstype, maar er is zeker verbetering mogelijk. Ik heb dit zelf ervaren en vind het fijn om hier een beetje richting aan te geven en te zorgen dat mijn billen minder slap zijn, mijn taille meer zichtbaar is en mijn bovenarmen iets minder fors zijn.

Doe jij al aan krachttraining? Laat het ons hieronder weten!
Deel deze post!