` WORKOUT: 5 Redenen waarom 10.000 stappen per dag obsessief bewegen is - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



WORKOUT: 5 Redenen waarom 10.000 stappen per dag obsessief bewegen is

Tegenwoordig tracken we alles. Ons eten, onze beweging, voldoende ontspanning, alles wordt bijgehouden. Maar is dit nu écht zo goed voor je gezondheid? Het boeken van vooruitgang is natuurlijk altijd fijn, maar wat als je om 8 uur in de avond nog steeds niet aan die 10.000 stappen bent gekomen en vervolgens nog even 2 uur gaat lopen of een uur gaat hardlopen omdat dit van jezelf moet. In mijn omgeving zie ik steeds meer mensen die dwangmatig tracken en bewegen en het is hoog tijd om het taboe te doorbreken van dwangmatig bewegen. Het levert namelijk meer gezondheidsproblemen op dan dat het voorkomt. Lees je mee?

Inzicht is goed, doorslaan niet!

Het is altijd goed om te kijken of je vooruitgang boekt, echter is dit niet het belangrijkste van voldoende bewegen. Op social media staan iedere dag overzichten van mensen die hun stapjes behaald hebben of zelfs nog meer hebben behaald dan de 10.000 stappen. Natuurlijk hartstikke goed, maar als het obsessief wordt is het niet meer ontspannen bewegen en kan het zelfs nog meer psychische of lichamelijke gevolgen hebben. Wist je dat mensen met een eetstoornis ook vaak obsessief bewegen? Omdat ze dan nog meer afvallen of het vervangen door eten. Zo wordt het ook vaak vervangen voor het braken bij boulimia en daarom weet ik er alles van.

Je telefoon moet overal mee naar toe

Hoe fijn is het om heerlijk te sporten zonder telefoon? Je ziet het bijna nergens meer en daarmee is de druk om te presteren en dit via je telefoon bij te houden groot. Toen ik heel veel sportte (lees gemiddeld 4 uur per dag) deed ik dit zonder telefoon en had ik er ook echt lol in en dat is zo belangrijk. Achteraf gezien was dit ook obsessief natuurlijk en ik hield dit regime dan ook een jaar vol en daarna stortte ik in en zocht ik hiervoor hulp.

Gewoon heerlijk buiten hardlopen, leuke lessen meedoen op de sportschool en krachttraining zonder constant op je scherm te kijken. Het sporten zonder telefoon lijkt verleden tijd en toch wil ik je eens adviseren om het eens te proberen. Mijn beste trainingen in de sportschool waren die keren dat ik zonder telefoon kwam (was ik vergeten!).

Ontspannen sporten is er niet meer bij

Stel je voor dat het halverwege de dag is en je hebt nog maar 3000 stappen gezet. Je raakt in paniek en moet nog zoveel doen in huis. Naast die 1,5 uur schoonmaken in huis ga je toch nog even 2 uur wandelen om het bij te stellen. Dan kom je na het avondeten tot de conclusie dat je nog maar op 8100 stappen zit, wat nu? Je gaat na het eten als alles opgeruimd is na een drukke dag toch weer naar buiten om ruim over de 10.000 stappen te eindigen. De stress wordt hiermee steeds groter en je weet niet meer hoe je alle ballen hoog kunt houden. Je krijgt blessures, een burn-out ligt op de loer en voor je plezier bewegen, wat is dat? Zorg dat je aandacht geeft aan bewegen en dit liever 30 min per dag intensief doet dan 3 uur per dag minder intensief en met heel veel stress.

Loslaten is moeilijk

Stel je voor, je bent al een half jaar goed bezig en hebt iedere dag meer dan 10.000 stappen gezet. Je wordt niet uitgedaagd, je lichaam raakt eraan gewend en doet geen moeite meer om voldoende te verbranden. Het gaat op de automatische piloot en je vindt er (als je diep in je hart kijkt) ook weinig aan, dan gaat het je ook niets opleveren. Laat de getallen los en ga iets doen waar je energie van krijgt. Natuurlijk is wandelen heel gezond en als je dit fijn vind om te doen, ga er dan ook gerust mee door, maar probeer het eens zonder stappenteller en kijk eens goed om je heen. Je ziet dat dit je meer oplevert aan ontspanning en inspanning. Loslaten is soms moeilijk, maar iets doen waar je echt ontspanning, plezier en uitdaging uit haalt is het belangrijkste!

Sport je voor een doel of juist meer rust in je hoofd?

Als je meer rust wilt en ontspannen wandelen of lekker hardlopen zonder specifiek doel, gewoon om lekker je hoofd leeg te maken, laat die telefoon dan eens thuis of gebruik dan eens geen app. Als je specifiek bezig bent voor een wedstrijd of marathon, dan is het goed om je resultaten te bekijken en te kijken of je op schema ligt en of er nog verbeteringen zijn. Natuurlijk kun je dit ook eens zo maar tussendoor checken bij jezelf, maar om de lat zo hoog te leggen terwijl je gewoon wilt genieten van bewegen en sporten is natuurlijk niet handig. Het zegt ook weinig, want ik heb ook een sixpack gehad en hield geen schema, doel of resultaat bij, maar sportte gewoon veel en vond dit leuk. Natuurlijk zocht ik wel uitdaging in mijn training of les maar daar had ik zeker geen telefoon voor nodig. 

Durf jij te sporten zonder telefoon en het obsessieve 10.000 stappen per dag achterwege te laten?

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment