` WORKOUT: 5 Redenen waarom je als vrouw aan krachttraining moet doen - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



WORKOUT: 5 Redenen waarom je als vrouw aan krachttraining moet doen

Steeds meer vrouwen zien het belang in van krachttraining, maar wat doet het nu eigenlijk voor je en wat zijn de voordelen? Je lees het in onderstaand artikel!

1. Sterke botten

Krachttraining doen helpt niet alleen om je spieren te versterken, uit onderzoek blijkt dat het ook goed is voor je botten. Als vrouw heb je tweemaal zoveel kans op osteoporose als een man. Hoewel je daar op jongere leeftijd nog niets van merkt, kan de sterkte van je botten onmerkbaar minder worden, wat op latere leeftijd klachten kan geven. Door krachttraining te doen kun je problemen voorkomen.

Trainen met gewichten helpt om de dichtheid van het botweefsel te verhogen. Omdat je constant tegen de zwaartekracht in werkt, heeft krachttraining meer effect dan bijvoorbeeld fietsen of zwemmen. Ook kan het helpen om pijn in de gewrichten te verminderen. Wil je niet direct starten met gewichten dan kun je bijvoorbeeld ook beginnen op een roeiapparaat (kun je hier vinden).

 

2. Sneller afvallen

Wil je graag wat kilo’s kwijt, dan is krachttraining daar heel geschikt voor. Omdat je je spieren zwaarder belast, hebben deze veel energie nodig na de training om te herstellen. Er ontstaan kleine scheurtjes en beschadigingen, die allemaal gerepareerd moeten worden. Dat verbruikt dus calorieën. Tijdens je training verbruik je een hoop calorieën, maar het lichaam zal ook na de training nog hard moeten werken. Dubbele winst dus.

Daarnaast probeer je door krachttraining sterker te worden: je bouwt dus meer spiermassa op. Spieren verbruiken meer energie dan vet. Hoe meer spiermassa je krijgt, hoe meer vet je gaat verbranden. Dat is ook het geval als je niet actief bezig bent. Dat maakt afvallen dus gemakkelijker.

 

3. Helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen

Dat krachttraining je helpt om je zekerder over jezelf te voelen, lijkt misschien wat ver gezocht. Toch helpt het je op meerdere manieren. Ten eerste ben je tijdens het trainen veel bezig met grenzen verleggen. Je hebt doorzettingsvermogen nodig om net nog even wat meer gewicht te liften. Als tweede krijg je inzicht in je eigen kracht, je ervaart hoe sterk je bent! Dat merk je bij krachttraining meer dan bij fietsen of andere sporten. Je kunt letterlijk aan het gewicht zien (5, 10 of 12 kilo) dat je zwaar werk aan het doen bent. Dit helpt om meer waardering voor jezelf te voelen.

Het is daarnaast ook goed om een betere lichaamshouding te krijgen. Omdat je spieren sterker worden, kun je beter rechtop blijven staan en zitten. Je lichaam en geest zijn met elkaar verbonden. Door een zelfverzekerde houding aan te nemen (en je ook nog eens fysiek krachtig te voelen), voel je automatisch meer zelfvertrouwen. Je zult je zekerder voelen in het contact met mensen en je gaat vast ook met wat meer zelfvertrouwen over straat.

 

4. Helpt je lichaam beschermen tegen ouderdomsklachten

We blijven helaas niet eeuwig jong. Tot je veertigste jaar merk je nog niet veel van ouderdomsklachten, maar na je 25ste is je spiermassa gestaag achteruit gegaan. Dit heeft als gevolg dat de huid minder strak wordt en dat veroorzaakt dus rimpels en een losse huid. Ook hebben je spieren en pezen minder kracht. Ze kunnen je lichaam minder goed rechtop houden. Daarom zie je oudere mensen vaak voorover gebogen lopen en worden ze wankeler op hun benen.

Door regelmatig aan krachttraining te doen, houd je je lichaam fit en je spieren blijven sterker. Dat helpt je op meerdere manieren: je kunt langer zonder hulp lopen (je hebt geen wandelstok of looprek nodig), je wordt minder snel moe bij de dagelijkse activiteiten, maar ook tijdens een wandeling of het spelen met eventuele kleinkinderen. Je voorkomt pijn in je lichaam. Het helpt om klachten aan je gewrichten te voorkomen. Hoe beter je in beweging blijft, hoe minder stijf je gewrichten zullen zijn.

Krachttraining kan helpen pijn te bestrijden, zoals bij artritis. Je afweersysteem kan beter blijven functioneren en je loopt minder risico op ouderdomsziekten, zoals osteoporose en diabetes type 2. Diabetes ontstaat als het lichaam resistent wordt voor insuline. Door aan krachttraining te doen, blijft de glucoseregulering beter in balans en verminder je de kans op diabetes. Met een mooie rechte lichaamshouding, krachtige spieren en een jeugdige uitstraling, voel je je langer jong.

 

5. Je lichaamshouding wordt beter

Door aan krachttraining te doen, train je alle grote spiergroepen van het lichaam. Dus ook die van je core (de buikspieren) en de rug. Hierdoor zal je lichaamshouding beter worden. Veel mensen staan en zitten met een te holle of bolle rug. Dit geeft veel spanning in de rug, nek en schouders en kan uiteindelijk leiden tot pijnklachten. Deze kunnen je in je bewegingen flink beperken.

Als je sterkere spieren krijgt, kan je rug mooi zijn natuurlijke curve behouden en blijf je soepel bewegen. Een sterke rug helpt om rugklachten te voorkomen, zoals bijvoorbeeld lage rugpijn. Maar ook spanningsklachten in de nek en schouders verdwijnen, doordat je een betere houding aanneemt.

Doe jij al aan krachttraining?

Post a Comment

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .