` WORKOUT: 5 Tips om vaker in de natuur te zwemmen het hele jaar door - Boost your Health

Member login

[wlm_loginform]

WORKOUT: 5 Tips om vaker in de natuur te zwemmen het hele jaar door

Als jullie het goed vinden laat ik deze trend aan mij voorbij gaan. Ik vind het al koud als het zeewater onder de 25 graden is. Maar zwemmen in natuurwater is helemaal hot hot hot! Dit was het al maar is het in de tijden van dichte zwembaden en zwemmen op afspraak nog meer geworden. Ik ken een aantal mensen die al jaren zowel in de zomer als in de winter in de zee of een meer liggen en daarin de nodige meters zwemmen. Je kunt begrijpen dat je dit (zeker in koude temperaturen) niet zomaar moet doen maar dat je je echt van tevoren moet voorbereiden en moet trainen. Hoe je dit aanpakt en welke aan welke stappen je zou kunnen denken vertel ik je in dit artikel.

TIP 1

Ga niet ineens zwemmen in de herfst of winter, maar start in het begin van de zomer. Iedere week een lekkere duik in zee of een ander zwemwater vanaf dat moment is al een goede start. Je lichaam leert dan namelijk temperaturen te herkennen en zich aan te passen. Zodra de temperatuur buiten naar beneden gaat, ga dan 2 x per week voor een duik.

 

TIP 2

Vanaf een graad of 15/16 is het echt  verstandig om een wetsuit te dragen. Daarnaast zou je kunnen denken om neopreen accessoires te dragen zoals voetwarmers en handschoenen. Wist je dat een deel van je lichaamswarmte via je hoofd je lichaam verlaat? Een siliconen badmuts is ook geen overbodige luxe. Wanneer je je wetsuit dan weer uitdoet ligt aan jezelf. De meeste doen dit bij een temperatuur vanaf 19 graden.

 

TIP 3

Denk nou niet “oh, ik ben heel goed in baantjes trekken, dit doe ik wel even”. Zwemmen in natuurwater vraagt om training. Bouw het langzaam op. begin desnoods twee minuten en ga steeds een beetje langer. Train in het begin niet op afstand maar op tijd.

 

TIP 4

Alleen sporten is nooit zo leuk, maar in dit geval ook niet verstandig en veilig. Probeer je aan te sluiten bij iemand die gewend is om in natuurwater en koud water te zwemmen. Heb je deze persoon niet in je kring, neem dan iemand mee die op je wacht op de kant en een oogje in het zeil kan houden. Ook fijn dat deze persoon je staat op te wachten met een grote handdoek en een thermosfles warme thee.

 

TIP 5

Hoe verleidelijk het ook is, met een grote sprong het koude water in springen, doe dit niet. Je lichaam en hart krijgen dan echt een enorme schok te verduren. Loop geleidelijk het water in en ga vervolgens rustig op je rug liggen om aan de temperatuur te wennen.

 

TIP 6

Veiligheid staat voorop, dus laat je in de juiste winkels goed adviseren over de juiste uitrusting die je aan moet doen en bij je moet hebben. Had jij bijvoorbeeld gedacht om te gaan zwemmen met een zwemboei? Vast niet, maar dit is bijvoorbeeld iets wat je niet mag vergeten.

 

Zou zwemmen in de natuur, en het hele jaar door wat voor jou zijn? Deel je ideeën hierover hieronder in een reactie.

Hoi, ik ben Isabelle en geboren in 1985. Ik werk fulltime als rental sales agent bij een autoverhuurbedrijf, maar eigenlijk werk ik fulltime aan mezelf. In 2015 heb ik een gastric bypass gehad, ben 60 kilo afgevallen, en vanaf dat moment is mijn lust en liefde voor leven pas echt begonnen. Ik schrijf over mijn gastric bypass, mooie plekjes van Nederland, reizen in het buitenland, gezond en lekker eten en mijn positieve levensstijl.

Post a Comment