` WORKOUT: 6 Gezondheidsvoordelen van zwemmen - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



WORKOUT: 6 Gezondheidsvoordelen van zwemmen

Waarschijnlijk ga ik jullie iets vertellen wat jullie nog niet van mij weten, en dat is natuurlijk hartstikke leuk! Even wat extra te weten komen van mij. Sinds ruim 1 jaar ben ik naast mijn vaste baan en het zijn van mede eigenaresse van Boost your Health ook nog zwemcoach assistent. Ik begeleid kinderen en volwassenen van het watervrij worden tot aan het behalen van hun diploma. Dat ik dit zo ontzettend leuk vind had ook IK nooit durven dromen. Ik ben van jarenlang lichtelijk bang voor diep water en water over mijn hoofd gegaan naar super watervrij gegaan en ben nu iemand die juist daarom kinderen en volwassenen met mijn volle enthousiasme kan begeleiden in het water. Zwemmen is FUN, en ook nog eens mega goed voor je fysieke en mentale gezondheid. Waar het allemaal goed voor is vertel ik je in dit artikel. Lees je mee?

 

  • Zwemmen kan stress verminderen, en misschien zelfs wel meer verminderen van fysieke activiteiten. Zwemmen kan namelijk heel ontspannend zijn en dit zorgt voor een grote stroom zuurstof naar je spieren toe, waardoor je je eigen adem kunt reguleren. Zwemmen kan ook helpen de groei van nieuwe hersencellen te bevorderen in delen van de hersenen die ze verliezen door chronische stress. Hierdoor zou je beter met stress kunnen omgaan.
  • Mocht je wat gewicht willen verliezen dan is zwemmen een fantastische sport. Met ongeveer een half uur zwemmen verbrand je tussen de 300 en 400 kcal. Dit is bijna gelijk aan een half uur hardlopen. Daarnaast is zwemmen een full body workout en maakt het je lichaam heel gestroomlijnd. Het is ook helemaal niet gek dat als je voor het eerst gaat zwemmen je de dag erna behoorlijk spierpijn hebt. Je gebruikt namelijk je spieren op een heel andere manier dan normaal. Dit komt omdat water (zonder dat je het in de gaten hebt) voor heel veel weerstand zorgt. Zelfs meer weerstand dan lucht. naast het trainen van je conditie train je dus automatisch ook je kracht.
  • Persoonlijk vind ik het heel fijn dat je kunt zwemmen ook als je blessures hebt. Zwemmen is ideaal voor mensen met rugklachten, nekklachten of bijvoorbeeld pijnlijke knieën. Je glijd door het water, verstevigt hierbij je spieren zonder je pijnlijke lichaam onder druk te zetten en te overbelasten. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met hardlopen waar iedere stap een “dreun” geeft door je lichaam en je daardoor dus juist blessures kunt krijgen zorgt zwemmen voor het tegenovergestelde. Heb je last van je nek zwem dan op je rug en ontspan je nek door je hoofd en oren in het water te leggenen omhoog te kijken. Dit is ook een fijne houding voor rugklachten. Heb je last van je knieën doe dan een rustige schoolslag
  • Zwemmen geeft je zelfvertrouwen! Zwemmen is een fysieke training voor het hele en lichaam. Als er een sport is die je ertoe zet overtollig vet te verbranden en je spieren te versterken dan is het wel zwemmen! Dit verhoogt bijna automatisch je zelfrespect en zelfvertrouwen. En we weten allemaal wat er gebeurt als je je beter voelt over jezelf; dit gaat je uitstralen en verbetert je humeur.
  • Zwemmen geeft mega veel energie. Voordat de Corona uitbrak ging ik geregeld 1 a 2 x per week om 07 uur in de ochtend 40 tot 50 baantjes trekken. Zwemmen is hierin uniek, want veel sportieve activiteiten kunnen je juist moe maken en bij zwemmen is dit het tegenovergestelde en kan je daarna de dag super goed aan!
  • Des te meer je gaat zwemmen des te groter je uithoudingsvermogen en je conditie zal worden. Zwemmen vergroot namen je longinhoud. Doordat je ademcapaciteit steeds groter wordt, zul je ook steeds langer, sneller en krachtiger kunnen zwemmen.

Denk je nu, “ik wil ook gaan zwemmen maar ik kan het nog helemaal niet zo goed”, dan is dat helemaal niet gek. Met jou zijn er heel veel volwassenen die wel een beetje begeleiding kunnen gebruiken. Zwemles is niet alleen voor kinderen en er zijn steeds meer zwemscholen die ook lessen aanbieden voor volwassenen die zich vrijer en zekerder willen voelen in het water.

Hoi, ik ben Isabelle en geboren in 1985. Ik werk fulltime als rental sales agent bij een autoverhuurbedrijf, maar eigenlijk werk ik fulltime aan mezelf. In 2015 heb ik een gastric bypass gehad, ben 60 kilo afgevallen, en vanaf dat moment is mijn lust en liefde voor leven pas echt begonnen. Ik schrijf over mijn gastric bypass, mooie plekjes van Nederland, reizen in het buitenland, gezond en lekker eten en mijn positieve levensstijl.

Post a Comment