Member login

Username
Password

» Lost your Password?



WORKOUT: Aandachtspunten voor een goede loophouding

Het klinkt altijd zo lekker en makkelijk; ‘even een rondje rennen’. Schoenen aan en gaan! Maar ook bij het hardlopen is een goede looptechniek belangrijk. Kijk maar eens om je heen naar mensen die hardlopen. Hoeveel mensen lopen er voorover gebogen te rennen, laten hun armen soort van bungelen tijdens het rennen, kijken voortdurend naar de grond, houden een telefoon vast in 1 hand, of komen stampend of sloffend voorbij.

En dat draagt allemaal niet bij aan een goede loophouding. Want ook al is hardlopen heerlijk, het is ook mega blessure gevoelig!

Nu ik een aantal ultraruns achter de rug heb, kan ik wel zeggen dat efficiënt rennen, sneller worden en het lang volhouden belangrijk is. En dat bereik je onder andere met een goede loophouding. Hierbij dan ook wat tips en aandachtspunten.

Hardlopen is een eenzijdige beweging, die telkens op dezelfde wijze talloze malen herhaald wordt. Als je 5 km loopt, maak je ongeveer 4000 passen. Dat betekend ook ongeveer 4000 landingen, waarbij je krachten van 2 tot 3 maal je lichaamsgewicht moet opvangen. Logisch dat (kleine) fouten in je looptechniek grote gevolgen kunnen hebben, en veel energie verloren kan gaan.

 

Schouders

Voor een optimale loophouding is het belangrijk om de schouders rechtop en ontspannen te houden. Hierdoor ontstaat er ontspanning in het bovenlichaam.

Schouders die gespannen zijn kosten energie. Bovendien verloopt de armbeweging ook minder goed met gespannen schouders.

Hardlopen kan iedereen, maar niet iedereen kan goed hardlopen.

Armen

De loopbeweging ondersteun je met je armen.

Ter verbetering van je looptechniek is het van belang om tijdens het hardlopen de elleboog in een hoek van ongeveer 90 graden te houden.

Bij een te grote beweging van de armen creëer je onbalans in het lichaam waardoor je meer energie verbruikt.

 

Landing

De meeste hardlopers lopen met een haklanding, dit betekent dat je tijdens het hardlopen iedere stap als eerste op je hak landt. Het nadeel van het lopen met een haklanding is dat je spieren, pezen en vooral gewrichten relatief meer belast worden met dan met een voorvoetlanding.

Bij een voor- of midvoet landing gebruik je namelijk je voetspieren om de impact van de landing op te vangen.

Een voor- of midvoet landing is eigenlijk de natuurlijke manier van hardlopen. Wanneer je op blote voeten gaat lopen, zul je nooit op je hak landen, maar altijd op de voor- of midvoet. Probeer het maar eens.

 

Paslengte

Neem niet te grote stappen tijdens het hardlopen en strek je benen niet te ver uit.

Probeer juist in een rechte, gebalanceerde houding te hardlopen; op die manier raak je minder snel uitgeput.

Ideaal is een pasfrequentie van 90 passen per minuut.

 

Training

Voor het verbeteren van je looptechniek moet je gewoon de tijd nemen. Door techniektraining worden bepaalde spieren sterker, langer en leniger. En ga je in de loop van de tijd de loopbeweging automatisch beter uitvoeren.

Probeer tijdens je trainingen regelmatig op je looptechniek te letten. Probeer daarbij bewust ontspannen te lopen. Let daarna op je schouders, armen, benen en op het landen, afrollen en afzetten van je voeten.

 

En wat is jouw verbeter- of aandachtspunt tijdens je volgende training?

Hoi, mijn naam is Petra, 39 jaar, getrouwd met Martijn, en loop bijna de hele week in sportkleding (en nee ik noem mezelf geen fitgirl; meer sportverslaafd). Ik ben werkzaam als sporttrainer en masseur. Met mijn bedrijf Do The Extra Mile, wil ik mensen motiveren en enthousiast houden in het sporten. Gaan sporten moet geen verplicht nummer zijn, maar juist leuk en uitdagend. Zelf beoefen ik de trialon, dus lig veel uren in het water, fietsen of loop hard. En doe aan crossfit, om sterker en strakker te worden. Vind het super om een uitdaging te hebben om naar toe te trainen; zoals een triatlon ergens met veel hoogtemeters. En als ik stil zit, dan met de neus in de boeken voor de opleiding tot wandelcoach. Met mijn blogs wil ik een kijkje geven in mijn leven, de sportlessen die ik geef, mijn eigen trainingen, en de worsteling tussen een juiste balans in trainen en herstel. Je tips geven om je trainingen leuk en afwisselend te houden; hoe om te gaan met blessures, kortom veelal blogs rondom sporten!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .