Member login

Username
Password

» Lost your Password?



WORKOUT: Ben jij klaar voor Yin Yoga?

Een aantal weken geleden schreef ik over restorative yoga, een vorm van yoga die niet zo bekend is, maar absoluut heerlijk om uit te proberen. En nu is het tijd voor een blog over yin yoga. Deze yogavorm klinkt je wellicht wat bekender in de oren en misschien heb je het zelfs al eens gedaan. Soms is er in lessen niet altijd genoeg tijd om uit leggen wat yin yoga precies inhoudt en wat het voor je kan doen. Daarom leg ik het hier uitgebreid uit.

Wat is yin yoga nu precies?

Yin yoga is een zachte, langzame, meditatieve vorm van yoga. Houdingen worden voor langere tijd vastgehouden, meestal 3-5 minuten, maar het kan zelfs nog langer. Hierdoor ontstaat er een (lichte) weerstand in de gebieden waarvoor de houding bedoeld is.

De spieren ontspannen zoveel mogelijk, mede met behulp van props om het lichaam te ondersteunen. Door deze lange duur en ontspanning treedt er effect op in de dieperliggende delen van het lichaam en wordt het bindweefsel gestimuleerd, dat zich bevindt rondom bv. spieren en gewrichten. Als je weer uit de houding komt is het tijd om na te voelen wat een houding met je lichaam gedaan heeft.

In yin yoga zijn er drie hoofdprincipes:

  1. Je komt in een houding en voelen je eerste grens. Waar kun je blijven voor een aantal minuten?
  2. Je wordt stil. Om door te dringen tot de weefsels die dieper in je lichaam liggen word je stil en houd je de spieren zacht.
  3. Je houdt de houding voor langere tijd vast, zodat je weefsels de tijd krijgen en je kan observeren wat zich aandient.

Een yin yogales is dus goed voor gewrichten, bindweefsel, ligamenten en botten, en kalmeert het zenuwstelsel. Yin yoga stimuleert ook je energetische lichaam, doordat bepaalde meridianen worden gestimuleerd in de houdingen.

Yin yoga is een fantastische vorm van yoga als tegenhanger van de drukte die we allemaal dagelijks ervaren. Doordat een houding voor langere tijd wordt aangehouden is er tijd om grenzen te ontdekken, stil te worden en dieper te voelen wat er is in het lichaam. Er is focus op mindfulness en ademhaling in de houdingen, waardoor enige opgekomen weerstand geobserveerd kan worden. De stilte en zachtheid kunnen je dus heel erg bij jezelf brengen en je hebt tijd om te zien welke inzichten er soms naar boven komen. Tijd om te oefenen met compassie voor jezelf en jouw proces. Tijd om te luisteren naar jouw lichaam en naar wat het nodig heeft.

Hoewel het een zachte en langzame vorm van yoga is betekent dit niet dat het ook altijd gemakkelijk is. Het is bij yin yoga erg belangrijk dat je de grenzen van je eigen kunnen in de gaten houdt. We zijn vaak zo prestatiegericht dat we vaak nog dieper of nog verder willen komen in een houding. Maar waarom eigenlijk? Voor je ego? Voor de buurvrouw die dat wel ‘kan’? De weerstand en de grenzen kunnen confronterend zijn, maar dat is een oh-zo-mooi leerproces! Ik ben benieuwd hoe jij het ervaart?!

Hi, mijn naam is Anniek Gelissen en ik ben parttime beeldbewerker (photoshoppen) en parttime yoga lerares in Nijmegen en Arnhem. Ik heb een enorme passie voor yin en restorative yoga. Mezelf toestaan alles iets rustiger aan te doen heeft mijn leven enorm verrijkt op fysiek en mentaal vlak. Het liefst help ik daarom mensen privé of in groepsvorm om weer iets dichter bij zichzelf te komen na periodes van veel stress, pijn of intense emoties. Naar mijn idee is onze maatschappij tegenwoordig zo gehaast dat we te weinig tijd nemen om ons lichaam en geest te laten rusten. Ik hoop jullie te inspireren met blogs over yoga, meditatie en rust. “Slowing down is waking up”.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .