Member login

Username
Password

» Lost your Password?



WORKOUT: Calorieën tellen tijdens het sporten; yay or nay?

Vroeger trainde ik ontzettend veel en lang en het was toen wel leuk om te zien dat ik er inmiddels 800 kcal had afgewerkt. Maar ik ben er nooit obsessief mee bezig geweest. Het sporten zelf vind ik al een enorme motivatie op zich en mij goed voelen hoort daar helemaal bij. Ik deel met jou waarom je dit wel of niet handig is om toe te passen. Lees je mee?

Spieropbouw

Wist je dat je als je weinig aan krachttraining doet (of misschien wel helemaal niet) en je gaat hiermee starten, dat je zelf wat kunt aankomen door spieren? Vaak als ik weer intensiever train kom ik altijd 2-3 kg aan, die er binnen 2 weken weer ruimschoots vanaf is. Daarom is het niet goed om je alleen te focussen op gewicht en calorieën, want spieropbouw zorgt er ook voor dat je sneller vet verbrand en je strakker wordt. En dat laatste is zeker fijn nu de zomer er weer aan komt.

Cardio is ook belangrijk!

Op je conditie op te bouwen en wat af te vallen draagt het zeker bij dat je aan cardio doet. De apparaten op de sportschool geven hierbij het aantal km wat je al hebt afgelegd, maar ook het aantal calorieën. Houd er rekening mee dat dit wel gemiddeld is en niet specifiek voor jouw lichaam, tenzij je dit geheel in kunt stellen bij geavanceerde apparatuur. Natuurlijk is het fijn om te weten dat je nu eindelijk die 5 paaseitjes die je gister gegeten hebt, er weer af hebt getraind. Maar ik zelf vind dit geen must en vind het belangrijker om mijn voortgang te meten. 

Progressie

Hoe gaaf is het als je ziet dat je steeds meer gewicht kunt tillen? Of als je steeds langer of op hoger niveau op de loopband hard kunt lopen? Of als je ineens wel een oefening kunt doen bij Pilates of Yoga die je voorheen heel moeilijk vond? Dat is toch fantastisch, je ervaart dat je lichaam meer kan dan dat je dacht. Zeg daarom ook altijd dat je alles kunt, zelfs al lukt  het de eerste paar keren nog niet. Zo houd je jezelf gemotiveerd. Let wel op dat je niet over je grenzen heen gaat en volg je gevoel. 

Beweging is super, maar gezond eten is een must!

Je kunt nog zoveel sporten en veel calorieën verbranden, als je ernaast heel slecht en calorierijk eet dan val je nog niet af of krijg je niet het lichaam waar je zo hard voor werkt (uitzonderingen daargelaten i.v.m. medische diagnoses). Het is altijd een combinatie van gezond eten en regelmatig sporten om de doelen te behalen die je wenst. Houd de doelen ook zo klein en zo duidelijk mogelijk, zodat je hier makkelijk naar toe kan werken en dan weer verder kunt naar je tweede doel. Uiteindelijk tellen 5 kleine doelen ook voor 1 groot doel, houd dat in gedachten!

Tel jij nog steeds de calorieën tijdens het sporten of kies je er bewust voor dit niet te doen?

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .