Member login

Username
Password

» Lost your Password?



WORKOUT: Cardio- vs krachttraining

Ik zie het nog steeds veel in de sportschool. Van die meiden die eindeloos lang op de cardio apparaten bezig zijn om maar zoveel mogelijk te verbranden, maar is cardio nou de manier om af te vallen? Lees het in onderstaande blog!

Wat is cardio?

Cardio is de afkorting voor cardiovasculaire training, een type training waarbij het gaat om een verhoogde inspanning van hart en vaatstelsel. Cardio training heeft een positief effect op je bloeddruk, het verlaagt de kans op hart- en vaatziekten en het helpt de conditie van je hart en longen te verbeteren. Met behulp van een constante hartslag kan er gewerkt worden aan het verbeteren van het uithoudingsvermogen en/of het verbranden van vet.

Cardio zones 

Cardio training kan in 5 trainingszones ingedeeld worden, elk zone kent een ander doel. Deze vijf zones zijn ingedeeld op basis van je maximale hartslag. Voor het berekenen van je maximale hartslag (HFmax) gebruik je de formule;
“220 – je leeftijd =HFmax “

1.Vet verbrandingszone (50-60% HFmax)
Verbranden van je vet.

2. Fitnesszone (60-70% HFmax
Verbranden van vet en koolhydraten

3. Aërobe Zone (70-80% HFmax
Uithoudingsvermogen

4. Anaërobe Zone (80-90% HFmax)
Verhoging van het uithoudingsvermogen en                  
 spierspanning

5. Uitputtingszone (90-100% HFmax)
Het wordt afgeraden om in deze zone te trainen

Bron afbeelding: Visionpt.com.au 

Cardio training kan helpen bij het afvallen, maar het is niet noodzakelijk om te doen. Om gewicht te verliezen dien je onder je energiebehoefte te eten. Je voeding is altijd het belangrijkste onderdeel. Cardio zorgt er echter voor dat je meer calorieën verbrandt. Cardio training is op korte termijn zeer effectief, maar op lange termijn blijkt krachttraining effectiever.

Bron afbeelding: Facebook Activate Coaching 

Wat is krachttraining

Krachttraining is trainen met als doel het vergroten van de spierkracht door verschillende oefeningen. Met behulp van krachttraining worden de spieren sterker, ontwikkel je meer kracht, zorg je voor een snellere stofwisseling, versterken van je pezen en botten en daar heb je op latere leeftijd weer veel profijt van.

Na krachttraining verbrand je lichaam nog extra calorieën “afterbrun”. Dit is omdat je spieren moeten herstellen van de zware belasting. Daarnaast heeft krachtrating ook invloed op je ruststofwisseling (de calorieën die je lichaam in rust verbruikt), omdat je spiermassa toeneemt. Dit zorgt ervoor dat je lichaam uit zichzelf meer gaat verbanden, waardoor je makkelijker gewicht kan verliezen.

Krachttraining alleen voor mannen?

Ik sta regelmatig als vrouw alleen tussen alle mannen in het krachthonk, maar gelukkig durven steeds meer vrouwen een barbell te liften of aan de gewichten te hangen. Het is echt een fabeltje dat je een mannelijk figuur krijgt door aan krachttraining te doen. Als vrouw zijnde mis je een hormoon dat zorgt voor “mannelijke spieren”. Juist door krachttraining ontwikkel je de mooie vrouwelijke lijntjes.

Cardio training vs krachttraining?

Cardio training en krachttraining zijn in principe twee tegenpolen. Krachttraining zorgt voor behoud en groei van spieren, cardio zorgt voor uithoudingsvermogen, maar ze hebben elkaar nodig om het beste uit elkaar naar boven te halen. Cardio vs krachttraining? Nee ik zou eerder zeggen cardio en krachttraining. Is jouw voornaamste doel sterker worden en spiermassa opbouwen?  Concentreer je dan op zware krachttraining, met optioneel nog wat extra cardio. Wil je juist je uithoudingsvermogen verbeteren? Concentreer je dan op cardiotraining, met optioneel wat krachttraining om het uithoudingsvermogen van je spieren te vergroten.
Je kunt ze in één training combineren, maar ook als aparte trainingen in een weekschema opnemen. De voorkeur gaat uit naar aparte dagen om zo de energie te verdelen en de juiste prikkel te geven. Is dit voor jou niet haalbaar, dan kan je het ook in één training verwerken. Voor kracht en spiermassa begin met kracht en sluit je af met cardio, en wanneer je vooral aan je uithoudingsvermogen wilt werken begin je met cardio en eindig je met wat krachtsoefeningen.

Hoe train jij? Ben jij een echte cardio fanaat, speel je graag met gewichtjes of combineer je beide trainingsvormen? Let me know!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .