Member login

Username
Password

» Lost your Password?



WORKOUT: Deze groepslessen moet je zeker eens volgen!

Ik volg met regelmaat groepslessen bij mijn sportschool. In het begin was ik helemaal geen fan van groepslessen, maar nu volg ik ze met heel veel plezier! In mijn vorige blog schreef ik hier al iets over. Meestal volg ik de onderstaande vijf groepslessen afwisselend. In deze blog wil ik kort uitleggen wat ik tijdens deze groepsles doe!


1. HIIT
Op nummer 1 staat bij mij HIIT (High Intensity Interval Training). Dit is een training waarbij je een oefening meerdere keren herhaalt. Tussen de oefeningen door heb je enkele seconde rust. De les begint altijd met een warming-up, zo worden de spieren warm. We doen dan verschillende looppasjes voor de benen, stretchoefeningen voor je hele lichaam, je armen en schouders opwarmen. Daarna is het zo’n 35 minuten lang zweten. We doen oefeningen voor de armen en schouders met gewichten, de benen worden getraind door middel van bijvoorbeeld squats, de buik wordt getraind en de rug. Meestal voer je de oefeningen uit met gewichten en doe je dit individueel. Soms moet je ook samenwerken met een ander. De oefeningen zijn heel divers en je werkt in een les aan al je spiergroepen! De les wordt afgesloten met een cooling-down. Na HIIT voel ik me altijd energiek en heb ik vaak nog de puf om zelf in de sportschool wat losse oefeningen te doen. De groepsles is voor beginners en voor gevorderden. De les duurt in totaal 60 minuten. 

2. Bodypump
In deze les begin je de warming-up gelijk met een halster met lichte gewichten. Je maakt kleine bewegingen en doet dit vaak in combinaties: eerst een oefening laag en dan een oefening hoog bijvoorbeeld. Ook hier werk je in sets die eigenlijk steeds zwaarder worden. De instructeur pusht je om het uiterste uit jezelf te halen. Bodypump vind ik zelf zwaarder dan HIIT. Het voordeel aan bodypump is, dat je vaak dezelfde oefeningen doet en je hierbij zelf het gewicht kan bepalen. Als je sterker wordt merk je dit vanzelf, je kan dan namelijk de gewichten zwaarder maken. Je doet oefeningen voor al je spiergroepen. In tegenstelling tot HIIT gebruik je hierbij het meest gewichten, en veel minder alleen je eigen lichaamsgewicht. Tussen de sets door doe je kleine stretch-oefeningen om daarna weer hard te gaan trainen. De les duurt in totaal 60 minuten en wordt afgesloten met een cooling down. 

3. Funxtion
Bij ons in de sportschool is een zogenoemde ‘Funxtion zone’. Hier heb je allerlei materialen zoals kettlebells, bar, dumbles, bokszak, touw, steps en nog meer. De instructeur zet een parcour uit. De hoeveelheid oefeningen hangt af van de grote van de groep (meestal zo’n 4-6 personen). Vooraf wordt uitgelegd wat er gedaan moet worden. Je start allemaal bij een onderdeel en krijgt dan zo’n 45 seconde de tijd om zoveel mogelijk herhalingen te doen. Dan klinkt er een pieptoon en schuif je op naar de volgende oefening. Ook deze duurt 45 seconde. Zo werk je alle oefeningen af in drie rondes. Na elke ronde heb je even 35 seconde rust. De oefeningen kunnen zwaarder gemaakt worden door het verhogen van het gewicht. Je wordt gepusht om in beweging te blijven, nietsdoen is geen optie! Het is een ‘explosieve’ groepsles waarbij je werkt aan kracht en conditie. Voordeel is dat je veel nieuwe oefeningen leert met verschillende fitnessattributen, die je ook zelf kan doen buiten de groepsles om! Het is een pittige les en duurt in totaal zo’n 30 minuten. Wordt vaak afgesloten met een cooling-down. Maar dit is een optie omdat de meeste die hieraan meedoen daarna nog verder gaan sporten en een cooling-down dan niet handig is! 

4. BBB
Dit is een groepsles waarbij ik echt alleen maar met vrouwen train. In deze groepsles trainen we de Buik, Billen en Benen. We beginnen ook hier met een warming-up van zo’n 15 minuten. Daarna beginnen we aan de oefeningen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat we meer dan alleen de BBB trainen, namelijk ook de armen, biceps, triceps en rug. Het is een gevarieerde les. De nadruk ligt wel op de drie B’s. De meeste oefeningen voer je individueel uit, met materialen zoals een step en gewichten. De oefeningen bestaan uit sets van drie herhalingen. Aan het einde van de les doe je nog een cooling-down. Ik vind de les zelf veel lijken op HIIT. Bij ons wordt deze les ook gegeven door dezelfde instructeur, dus veel oefeningen komen terug. Ik vind het een leuke les en voel daarna goed dat ik mijn spieren heb getraind, zonder dat ik de volgende dag nauwelijks een trap op kan lopen (en dat is ook wel fijn, want ik hoef niet krom te lopen van de spierpijn)!

5. Zumba
Als er een groepsles is wat buiten mijn comfortzone is, dan is het wel zumba! Ik doe namelijk in het dagelijks leven niets met dansen, luister graag pianomuziek en zit daarbij het liefst. Maar toch ging ik de uitdaging aan en schreef ik mij in voor deze groepsles. En echt waar, wat was dit leuk! Ik waande me echt even op Suriname of de Antillen (of iets in die richting). De instructeur was goedgehumeurd, vrolijk en humoristisch. De les was een feestje. We moesten lachen, als we dat niet deden dan kreeg hij het idee dat we het niet leuk vonden en dan kostte het hem ook energie. Eerlijk is eerlijk: ik hoefde geen moeite te doen om te lachen want dat ging vanzelf al. De les was wel pittig. De danspasjes kende ik helemaal niet goed, en moest echt goed opletten. Maar door de swingende muziek deed ik al gauw mee. Het bevat veel herhaling. Tussendoor even gauw wat drinken en weer verder. Aan het einde was er nog een cooling-down. Deze les was intensief en zweten geblazen. Het voelde als een minivakantie!

Deze vijf groepslessen heb ik gevolgd. Nu zijn er natuurlijk veel meer groepslessen die je kan volgen. Sonja Silva vlogt ook voor Boost Your Health en probeert ook allerlei sporten uit. Welke sport(les) volg jij?

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .