` WORKOUT: Dit is de reden waarom je soms aan komt als je begint met sporten - Boost your Health

Member login

[wlm_loginform]

WORKOUT: Dit is de reden waarom je soms aan komt als je begint met sporten

Ben je net begonnen met sporten of kies je nu voor een andere sport of activiteit en vind je het raar dat het gewicht op de weegschaal maar omhoog blijft gaan? Wees dan niet bang en lees waarom dit gebeurd als je intensiever en vaker of gevarieerder gaat trainen. Het komt goed, dat beloven we!

Spieren wegen meer dan vet

Tijdens het sporten stimuleer je de vetverbranding en vergroot je dus je spiermassa. Dit gebeurd meestal met krachttraining of oefeningen met je eigen lichaamsgewicht. Als je dit pas net doet, dan kan het zijn dat je de eerste periode zomaar een paar kilo zwaarder bent en als je het langer volhoud zal dit weer netjes stabiliseren en val je er juist mee af. Dat laatste komt vooral omdat je dan tijdens rust meer verbrand en je verbranding in het algemeen sneller zal zijn en dus meer vet verbrand dan normaal.

Happy shape

Het is fijn om zowel je spieren op te bouwen en daarnaast je conditie te verhogen. Dit doe je het beste door krachttraining af te wisselen met cardio /duursport. Dat is voor de meeste lastig, aangezien sommige beter zijn in cadio/duursport en andere weer krachttraining makkelijker uitvoeren. Maar daag jezelf eens uit en kies eens voor een andere workout of sport, je lichaam vind die verandering ook fijn af en toe en je gebruikt weer andere spieren en bouwt zo een topconditie op!

Houd vol

Als je begint met sporten is het soms in het drukke leven moeilijk om toch te gaan, leg daarom de lat niet te hoog en begin met 1 of 2 keer per week en noteer dit ook in je agenda. Geef de voorkeur aan de ochtend, dit kan zelfs voor je werk, zodat je je workout er voor die dat al op hebt zitten en niet in de avond hoeft te twijfelen omdat je zo moe bent. Je kunt wel in de avond sporten, maar houd er dan rekening mee dat je zeker na het sporten nog 2 uur hyper bent voordat je echt moe bent vanwege de gelukshormonen 😉

Na maximaal 1-2 maanden moet het gestabiliseerd zijn

Als je regelmatig traint en nog niet zo lang begonnen bent kan het even duren voordat je gewicht zich gestabiliseerd heeft. Het is namelijk zelfs zo dat je gewicht dagelijks kan verschillen door verschillen in jouw lichaam en hormonen Wel is het zo als je gelijkmatig blijft trainen en je bent even bezig dat je gewicht weer terug moet gaan naar je start gewicht of zelfs minder moet worden als je gewichtsverlies wilt hebben. Wel is het zo dat je je voedingspatroon dan ook op orde moet hebben, anders blijven deze verschillen optreden. Je kunt eenmaal niet een slecht voedingspatroon eruit sporten om toch je droomfiguur te krijgen. Je moet er iets voor doen!

Waardoor kan je gewicht nog meer verschillen?

Je gewicht kan ook verschillen omdat je misschien last hebt van je hormonen of andere gezondheidsproblemen, een slecht voedingspatroon hebt of de ene week 4 keer traint en de andere week niet. Het draait allemaal op balans en daarom is het goed om klein te beginnen en groot te eindigen 😉

Heb je een vraag over sporten? Stel hem gerust hieronder!

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment