` WORKOUT: Dit zijn de leukste en gezondste watersporten - Boost your Health

Member login

[wlm_loginform]

WORKOUT: Dit zijn de leukste en gezondste watersporten

Vertoeven op of in het water, we kunnen er vaak geen genoeg van krijgen. Er bestaan dan ook vele uiteenlopende watersporten, van (matig) intensief tot (zeer) toegankelijke watersporten. Wat de gezondste watersporten zijn staat natuurlijk in verhouding tot conditie en leeftijd. Voor een jongeman van 20 jaar kan waterpolo een zeer gezonde watersport zijn, terwijl dit voor een vijftiger ondoenlijk en afmattend is. Daarom kijken we in dit artikel naar watersporten die voor praktisch iedereen haalbaar én lekker gezond zijn.

Gezond bewegen in het water

Bewegen in het water is ontzettend gezond voor lijf en leden. Door te bewegen in het water worden praktisch alle spieren in het lichaam gebruikt, wat al een win-win situatie oplevert; maar dat is nog lang niet alles. In het water ervaar je een praktische gewichtsloosheid. We zweven als het ware door het water, wat niet alleen een heerlijk gevoel oplevert, maar wat ook je lichaam nauwelijks belast. In het water kun je dus perfect oefeningen uitvoeren, waarbij je weerstand ervaart van het water – wat dan weer goed is om extra spierkracht te kunnen gebruiken – zonder je lichaam te belasten. Je kunt denken aan de onderstaande watersporten om extra fit te raken.

Aqua aerobics? Goed bezig!

Aqua aerobics is voor praktisch iedereen uitvoerbaar, zelfs door ouderen. Het is een hartstikke gezonde bezigheid die je onder leiding van een sportinstructeur uitvoert. De instructeur kijkt natuurlijk goed naar de mogelijkheden van de doelgroep, zodat de deelnemers niet overvraagd worden. Om de hierboven genoemde redenen is aqua aerobics juist zo gezond. Je kunt bij praktisch ieder zwembad jezelf aanmelden voor deelname aan een aqua aerobics groep. Soms heb je specifieke attributen nodig om mee te nemen – op websites als Nauticgear.nl vind je alles terug wat je nodig hebt om te kunnen watersporten.

Baantjes zwemmen? Inmiddels oubollig imago af

Denk jij ook bij baantjes zwemmen onmiddellijk aan gepensioneerden? Helemaal niet gek, want tot voor kort waren het ook vooral de ouderen die je deze activiteit zag beoefenen. Inmiddels heeft de realiteit dit stereotypebeeld achterhaald, nu ook jonge hipsters en jonge moeders ontdekt hebben dat baantjes zwemmen onwijs gezond is. Baantjes zwemmen is een duursport. Je bent al snel minimaal een half uur tot een uur bezig, waarbij je ontzettend werkt aan je conditie. Want zie dat maar eens een half uur achterelkaar vol te houden. Vele jonge vrouwen klagen dan ook achteraf over spierpijn in de kuiten. Baantjes zwemmen kun je dan ook het beste opbouwen met een kwartier zwemmen en dan een minuut rust. Probeer het tweemaal per week te doen en je bent werkelijk goed bezig. Let wel: je zult moeten reserveren specifiek voor banen zwemmen bij jouw plaatselijke zwembad.

Thermaalbad? Genieten van natuurlijk mineraalwater

In het oosten van ons land vind je de meeste thermaalbaden. Dit komt doordat thermaalbaden gebaseerd zijn op bronwater en doordat er een (oude) breuklijn in de aardkorst loopt langs het oosten in de lengtegraad langs o.a. Nederland. Het thermaalwater is afkomstig uit de natuurlijke bronnen die zijn ontstaan door de breuklijn. Het water wordt een geneeskrachtige werking toegeschreven. In thermaalbaden geniet je van water in al zijn vormen. Er zijn warmte- en koude baden, wat goed is voor de bloedsomloop en ook krachtige waterstralen voor een massagewerking. Ontdek zelf de kracht van natuurlijk water in een van de unieke thermaalbaden.

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment