Member login

Username
Password

» Lost your Password?



WORKOUT: Een duursporter die nu kickt op een WOD bij crossfit!

Ik ben dol op duursport, een 24 race op de fiets, een ultrarun of een hele triatlon, hier word ik blij van. Een fikse uitdaging, waar je naar toe traint! Het moet lang duren, lekker kunnen genieten en ook afzien en pijn lijden; want wat voelt finishen dan geweldig. Maar hiervoor zit ik ook de nodige uren per week op de fiets, ren ik rond en train ik veel in het zwembad. Krachttraining was onderbelicht, hier moest verandering in komen.

Maar aan apparaten hangen in een sportschool is niets voor mij. En ik zag mezelf toch ook niet van die oerkreten uitslaan en dan zo’n stang met gewichten aan beide kanten oppakken en in de lucht houden.  En dus deed ik eind vorig jaar mee met een proefles crossfit.

Crossfit is een combinatie van gewichtheffen, atletiek en gymnastiek. Inmiddels kom ik een paar keer per week in ‘the box’ voor een WOD (Workout of the Day).

Het was voor mij even wennen, een uur crossfit. Ik die op zaterdagochtend een zwemtraining van 2 uur heeft, waarbij het actieve herstel tussendoor 100 meter rugcrawl is. Of als ik een duurtraining op de fiets heb, een route kies met weinig tot geen stoplichten, zodat ik gewoon volle bak kan doorrijden.

Een training crossfit bestaat uit 3 onderdelen.

Je start met een warming-up, daarna volgt een technisch gedeelte om een bepaalde oefening aan te leren, en dan het intensieve deel van 10 a 20 minuten, de WOD.

Maar bij het technische deel sta je wat vaker stil. En het sleetje trekken met je eigen lichaamsgewicht aan schijven erop is super leuk! Maar ik verzuur al na 2 minuten! Ik sta ik te hijgen als ik 20 keer met een slamball van 6 kilo tegen een muur moet gooien. Dit is kort en intensief, maar eigenlijk ook heel lekker!

Roeien, gewichtheffen, met zandzakken sjouwen, aan het rek hangen, touwtje springen (moet de double unders nog onder de knie te krijgen; dat is als het touw 2x rond gaat tijdens 1 sprong), het is voor mij echt een fijne afwisseling en lekker uitdagend!

Nu na een paar maanden moet ik eerlijk bekennen dat ik zelfs enthousiast kan raken van oefeningen met de barbell. Al is het mij vaak nog een raadsel welke oefeningen we gaan doen als ik power snatch hoor, of clean&press, push press, push jerk,…..

Inmiddels kan ik een aantal ‘toes to bar’ achter elkaar uitvoeren, heb ik de box jump onder de knie en is het sleetje trekken buiten een van mijn favorieten!

Dus morgen maar weer met mijn handen in de emmer met magnesium om de pullups zonder elastiek te gaan oefenen! Crossfit is gewoon spelen en ondertussen spierballen kweken!

Hoi, mijn naam is Petra, 39 jaar, getrouwd met Martijn, en loop bijna de hele week in sportkleding (en nee ik noem mezelf geen fitgirl; meer sportverslaafd). Ik ben werkzaam als sporttrainer en masseur. Met mijn bedrijf Do The Extra Mile, wil ik mensen motiveren en enthousiast houden in het sporten. Gaan sporten moet geen verplicht nummer zijn, maar juist leuk en uitdagend. Zelf beoefen ik de trialon, dus lig veel uren in het water, fietsen of loop hard. En doe aan crossfit, om sterker en strakker te worden. Vind het super om een uitdaging te hebben om naar toe te trainen; zoals een triatlon ergens met veel hoogtemeters. En als ik stil zit, dan met de neus in de boeken voor de opleiding tot wandelcoach. Met mijn blogs wil ik een kijkje geven in mijn leven, de sportlessen die ik geef, mijn eigen trainingen, en de worsteling tussen een juiste balans in trainen en herstel. Je tips geven om je trainingen leuk en afwisselend te houden; hoe om te gaan met blessures, kortom veelal blogs rondom sporten!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .