Member login

Username
Password

» Lost your Password?



WORKOUT: Mijn top 5 zomerse activiteiten

Het is al weer bijna eind augustus… het weer slaat om, net als mijn humeur en ik trek alvast mijn warme vest uit de kleding kast. Ik weiger uit principe om ook al laarsjes aan te trekken en loop met verkleumde blote voeten nog steeds eigenwijs op mijn havaianas. De lieve zomer lijkt voorbij gevlogen.. maar wat was ze toch mooi. Met 30 graden in de hangmat in de tuin, s’ avonds zelfgemaakte salades eten op de boot tussen het wiegende riet, wijntjes drinken met vrienden op het strand, maar vooral heel veel leuke nieuwe activiteiten uitproberen! Want eigenlijk vind ik stil zitten heel erg moeilijk.. en wat is er nou fijner dan bewegen ? Dus wat het weer ook doet.. ik hou nog even vast aan de zomer en ga vooral door met alle leuke en ook sportieve zomerse activiteiten. Lees gauw verder!

Lees hieronder mijn top 5 zomerse activiteiten:

1 ) Surfen

Heb je het ooit wel eens ervaren ? Het gevoel dat alles om je heen even stil staat, en ondertussen wordt je meegenomen door de golf naar de kust. Het is bijna een intens gevoel… tot de wipe out en je aangespoeld in de branding op het strand eindigd. ( maar nog steeds met een grote smile )

Ik heb dit jaar surf les gehad in Bilbao en Portugal, maar ook in Nederland zijn er volop lessen te volgen als het weer het toelaat tenminste.  Het fijne aan surfen is dat je niets meer nodig hebt dan je board en de zee. 

Hoewel een goed passend neopreen wetsuit in Europa wel echt onmisbaar is. Het belangrijkste is dat de wetsuit goed aansluit op je lichaam. In het water ontstaat er namelijk een dun laagje water tussen je lichaam en het wetsuit wat wordt opgewarmd door je lichaamstemperatuur en er voor zorgt dat je het niet koud krijgt.

Voor surfen in Nederland raad ik een 5/4 mm wetsuit aan. Het leuke aan surfen is dat elke dag anders is door het verschil in stroming en wind. Het heeft mij geleerd mijn watervrees te overwinnen, meer zelfvertrouwen te krijgen en mij soms te laten meevoeren met de golven ipv. er tegen in te paddelen. Een beetje net zoals in het dagelijkse leven. Wist je dat surfen de meest oorspronkelijke vorm van boardsporten is en duizenden jaren geleden al is ontstaan in Polynesië ?

2) Windsurfen

Ook dit heb ik deze zomer gedaan.. of laten we zeggen geprobeerd, want het was een stuk moeilijker dan ik het er uit vond zien. Techniek en balans zijn de keywords met windsurfen!

Bij windsurfen, wat vroeger planksurfen werd genoemd sta je op een surfplank waarop een mast met zeil zijn bevestigd en bestuur je deze met de giek. Het laat je de kracht van de natuur ervaren en geeft je een gevoel van vrijheid. Door te gaan windsurfen train je meer spieren dan je denkt, het is een totale body workout.

Je traint vooral je rug , schouders en arm spieren, maar vergeet zeker de buikspieren en benen, billen niet.

Het makkelijkste is om te beginnen op zoet water omdat daar vaak minder golven zijn dan op zee. ( balans)  na een paar lesjes kan je zelf verder gaan met oefenen . Hoog zomer is het mogelijk om alleen in bikini/zwembroek te windsurfen maar omdat je zo snel verbrand op het water is het verstandiger om rashguard aan te trekken  ( een sneldrogend T-shirt met UV bescherming ) of mocht je een koudkleum zijn een korte wetsuit van 3/2 mm. Vergeet na je eerste les niet te stretchen, want spierpijn is gegarandeerd en krijg je er gratis bij.

 

3) Kitesurfen

Kitesurfen en strand zijn onlosmakend met elkaar verbonden.

De dagen dat ik op het strand loop en geen kitesurfers hoge sprongen zie maken zijn minimaal.

Door de lange zandstranden heeft Nederland vele spots om te kitesurfen.

Het leek mij altijd meer iets voor mannen omdat ik dacht dat het heel zwaar zou zijn voor de schouder en nek spieren. Maar na lang wachten en denken heb ik toch een les geboekt op vakantie in Zanzibar bij Uhuru kitecentrum, en in 1 woord.. het was GEWELDIG. Er komen met kitesurfen net zoals met andere sporten hormonen en neurotransmitters zoals adrenaline, endorfine, serotonine en dopamine vrij waardoor je het “ik leef “ gevoel krijgt .

Bij kitesurfen is het belangrijk dat je les neemt omdat aan deze sport toch wel wat risico’s verbonden zijn. Maar zolang je de veiligheidsregels in acht neemt is dit hele leuke en sociale sport om te beoefenen. 

Tijdens de eerste les leer je de theorie, het opbouwen en besturen van de kite ( de vlieger ). Hierna ga je bodydraggen, dat is jezelf door het water laten voortrekken door de kite. Ook leer je upwind bodydraggen, dit gebruik je bv.als je het board kwijt bent geraakt of als je niet meer kunt waterstrarten omdat de wind is weggevallen. Als je dat allemaal onder de knie hebt kun je proberen een water start te maken met board aan je voeten en zo verder. In Nederland zijn er talloze scholen waar je les kan nemen, let er wel op dat ze IKO gecertificeerd zijn. Hierdoor kan je een internationaal certificaat behalen waarmee je overal te wereld materiaal kan huren. 

 

4) Paddel boarden

Suppen is iets wat de laatste jaren een echte opmars heeft gemaakt in de buitensport wereld.

Suppen op de zee, suppen op de rivier,  er zijn georganiseerde dag en nacht sup tours te boeken, sup yoga ,en er is zelf sup bootcamp! ( dit laatste wil ik nog eens heel graag uitproberen )

Peddel boarden is een laagdrempelige activiteit , maar net zoals de andere activiteiten moet je hier een juiste (slag)techniek aanleren. Het gemakkelijkste is om zittend te beginnen op de knieën en vanuit deze positie op te staan. Na wat onderzoek op internet kwam ik er uit dat er ook opblaasbare sups zijn, dus meteen besteld. De sup werd geleverd met een handige tas, een peddel, een vin en een leash ( een enkelband zodat je het board nooit kwijt kan raken )  Het enigste wat je zelf nog nodig hebt is een flinke portie humor, omdat je geheid in het water valt of nat wordt door je eigen gespetter. Mocht de temperatuur wat kouder worden dan zijn een wetsuit en schoentjes wel erg prettig.

 

5) Varen

Zelf vind ik dit het ultieme relexte gevoel; een middagje dobberen door de slootjes en het anker uitgooien op een van de vele binnenmeren die wij hebben in Nederland.

Bikini aan, een magazine of boek mee, zonnebrand factor 50 en bakken maar. Want het is algemeen bekend dat je snel bruin wordt op het water. Om zo een middag toch nog een beetje actief te houden kan je zo nu en dan te water springen voor een verfrissende duik. Zwemmen is enorm gezond en goed voor het hele lichaam.

In het water zijn werkt uiterst ontspannend voor de mind en geeft je weer nieuwe energie.

Mocht je zelf geen boot hebben, zonder vaarbewijs kan je op diverse locaties een boot huren tot 15 meter en onder de 20km/uur.

 

Ik ga nog even snel verder genieten van dit seizoen voor dat de volgende voor de deur staat.

Jullie ook ? Wat zijn jouw leukste zomer activiteiten ?

Mijn naam is Eveline. Geboren in de jaren 80 en opgeroeid in Amsterdam. Ik ben stewardess, een paardenmeisje, sportief, actief, en hou van gezelligheid en wijn! Ik werkte fulltime in de zakenreiswereld tot dat mijn moeder ernstig ziek werd en overleed. Ik realiseerde mij dat deze wereld zo snel voorbij kan zijn en dat je alles uit het leven moet halen dus ben ik gestopt met mijn kantoorbaan en part time gaan werken als stewardess. Vanaf kinds af aan eet ik vegetarisch. Misschien wel hierdoor heb Ik hier meer interesse in gekregen in voeding en ben ik een opleiding voedingsdeskundige/ gewichtsconsulente gaan volgen. Mijn guilty pleasure is chocola! Als blogger bij Boost your Health hoop ik de lezer enthousiast te maken voor gezond eten, reizen en een awareness te creëren voor een gezonde maar ook milieu vriendelijke lifestyle.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .