Member login

Username
Password

» Lost your Password?



WORKOUT: Spetter, spatter, effe plonsen in het zwembad!

Zwemmen, de een moet er niet aan denken: dat koude water, die eindeloze baantjes schoolslag en je ruikt de hele dag naar chloor…..Maar zwemmen is wel een super workout! Zelf vind ik het inmiddels heerlijk! Al blijft de techniek van borstcrawl lastig en valt er nog veel te verbeteren!

Tijdens de trainingen bij de zwemclub doe ik veel verschillende oefeningen. Inzwemmen, banen zwemmen met de focus op techniek, banen juist op snelheid, langere afstanden, korte sprintjes,….zo vliegt het uur voorblij.

Dus vind jij zwemmen saai? Ben je uitgekeken op tegeltjes tellen onderwater, en wil je je training wat afwisselender maken?  Hieronder een aantal suggesties!

Sprintjes

Begin met 20 meter heel snel te zwemmen. Dit wissel je af met 30 meter heel rustig te zwemmen. Uiteraard kun je het ook op tijd doen, 15 seconden heel snel zwemmen en dan 30 seconden lekker rustig.  Herhaal dit 5 tot 10 keer.

Alleen met je benen

In de meeste zwembaden kun je plankjes en/ of pullboys pakken die aan de kant liggen. Als je een plankje hebt, kun je prima je benen trainen. Het plankje houd je met gestrekte armen voor je, en met je benen doe je of de schoolslag of borstcrawl benen. Ditzelfde kun je op de rug doen.

Alleen met je armen

Ook met alleen je armen zwemmen is lekker zwaar. Als je een pullboy hebt, kun je deze drijver tussen je benen klemmen. Hiermee blijven je benen mooi hoog in het water liggen. Beweeg je benen verder niet, maar zwem enkel met je armen. Uiteraard kun je ook een plankje tussen de benen doen, al is dit wel wat minder fijn. Wil je het echt zwaar maken zorg dan voor een elastiek om de enkels. Hierdoor blijven je benen niet drijven, en kun je ze ook niet stiekem mee bewegen. Dit is echt ‘killing’!

Afwisselen van slagen

Kun je zowel de borst- als de rugcrawl, dan kun je deze mooi afwisselen. 4 slagen borstcrawl en daarna 4 slagen rugcrawl. Je moet telkens een draai maken in het water en op het juiste moment adem pakken.

Adem in – Adem uit

Kun je borstcrawl dan kun je ook met je ademhaling variëren. Eerst een baan met ademen 1 op 3, dan een baan ademen 1 op 4 en misschien lukt zelfs 1 op 5 of 1 op 7 je wel!! Je zult merken dat bij ademen 1 op 5 of 1 op 7 je heel rustig zal gaan zwemmen.

Onderwater zwemmen

Probeer zo ver mogelijk onderwater te zwemmen. Met anderen woorden om zolang mogelijk je adem in te houden.

Ander ritme

En als je borstcrawl kunt, is het leuk om heel, maar dan ook heel langzaam je armen te bewegen en juist heel snel je benen. Deze is nog best lastig!

Hopelijk kun je hiermee je zwemtraining wat afwisselender en uitdagender maken!

Laat mij hieronder weten hoe het is gegaan! 😉

Hoi, mijn naam is Petra, 39 jaar, getrouwd met Martijn, en loop bijna de hele week in sportkleding (en nee ik noem mezelf geen fitgirl; meer sportverslaafd). Ik ben werkzaam als sporttrainer en masseur. Met mijn bedrijf Do The Extra Mile, wil ik mensen motiveren en enthousiast houden in het sporten. Gaan sporten moet geen verplicht nummer zijn, maar juist leuk en uitdagend. Zelf beoefen ik de trialon, dus lig veel uren in het water, fietsen of loop hard. En doe aan crossfit, om sterker en strakker te worden. Vind het super om een uitdaging te hebben om naar toe te trainen; zoals een triatlon ergens met veel hoogtemeters. En als ik stil zit, dan met de neus in de boeken voor de opleiding tot wandelcoach. Met mijn blogs wil ik een kijkje geven in mijn leven, de sportlessen die ik geef, mijn eigen trainingen, en de worsteling tussen een juiste balans in trainen en herstel. Je tips geven om je trainingen leuk en afwisselend te houden; hoe om te gaan met blessures, kortom veelal blogs rondom sporten!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .