Member login

Username
Password

» Lost your Password?



WORKOUT: Verbeter je brein met wandelen

Lees sneller, werk harder, denk beter na. Wat een ommetje maken al niet voor je kan doen. Je weet vast al dat wandelen je lichaam goed doet, de haast uit je hoofd haalt en dat je even loskomt van de dagelijks werkelijkheid. Maar niet alleen je hart en spieren hebben er voordeel bij. Onderzoekers hebben namelijk ontdekt dat de impact van je voeten tijdens het wandelen een grote impact hebben! Hoe en op welke wijze? Lees dan verder!

Waarom is wandelen zo belangrijk?

Het is een feit dat een stevige wandeling gezonder voor je is dan hardlopen. Wandelen geeft een positief effect op je mentale én geestelijke gezondheid. Verschillende onderzoeken en studies hebben een viertal voordelen onderzocht:

1.Wandelen verhoogt je bloedtoevoer naar je hersenen

Een studie uit 2017 verwijst naar een directe link tussen wandelen en de gezondheid van het brein. Wanneer je wandelt maken jouw voeten contact met de grond waarop je loopt. Dit contact stuurt drukgolven door je bloedvaten die directe verbinding hebben met jouw brein. Dit kan aanzienlijk de bloedcirculatie verhogen in jouw brein.

2.Wandelen verbetert en versterkt je creativiteit

Afwijkend denken, anders denken of het vermogen om verschillende ideeën met elkaar te verbinden, is een van de onderdelen van menselijke creativiteit. Vooral wandelen is goed voor de groei van je afwijkende denk vaardigheden en daarom ook zo goed voor je creativiteit. Uit een recente studie bleek dat wandelen je creatieve inspiratie verhoogt in je brein met een gemiddelde van 60% vergeleken met alleen zitten en denken. Ook al wandel je maar 5 tot 15 minuten, dat kan jouw creativiteit al makkelijker gaan stromen.

3.Wandelen voorkomt een daling van de hersenfunctie

Regelmatig lopen is gerelateerd met herstel en vernieuwing van de verbindingen tussen de hersencellen, vooral bij ouderen.
Ook hier heeft een onderzoek bewezen dat 1 jaar of regelmatig wandelen aanzienlijke de neurale verbindingen verhoogt tussen de verschillend hersenschorsen van je hersenen. Regelmatig lopen kan dus dementie en alzheimer voorkomen.

4. Wandelen verbetert je stemming en geheugen

Als je gewoon wat wandelt, ook al is het maar voor 12 minuten, dat kan al aanzienlijk je stemming verbeteren, je positiviteit versterken en je focus, motivatie, oplettendheid en herinnerings capaciteit. Een verbeterde stemming en focus versterkt je werk geheugen, wat weer je herinnerings en behoud capaciteit.

Healthy Academy Walk

Wil je zelf op pad, dan zou je je op kunnen geven voor deze wandeling. Healthy Fest heeft een nieuw event ontwikkeld: De Healthy Academy Walk. Dit is een inspirerende wandeling met een live podcast door de duinen van Noordwijk. De Academy walk is 7 kilometer lang zal plaatsvinden op aanstaande zondag 29 september. En niemand minder dan Arie Boomsma is je host! Dit is een wandeling waarbij je je laat inspireren. Je geniet van de natuur en via een koptelefoon luister je naar persoonlijke verhalen op gebied van wetenschap, creatief ondernemerschap, sport en gezondheid van onder andere een psycholoog en een topsporter. Wil jij geïnspireerd raken en tot nieuwe inzichten komen om de juiste keuzes te maken voor een gezonder, gelukkiger en succesvol leven? Geef je dan nu hier op voor dit gave event!

Indian walk

Voor veel oefeningen hebben we doorgaans geen tijd of maken we geen tijd voor. Maar wandelen is gewoon eenvoudig en kan naadloos geïntegreerd worden met je dagelijkse routine. Gewoon even na het eten kun je deze wandeling gaan maken. Bij de Indian walk neem je voor dat je gaat wandelen een vraag in gedachte. Dat kan bijvoorbeeld zijn over hoe je wilt dat je toekomst eruit gaat zien en of wat jouw beste kwaliteiten zijn op dit moment? De indianen zien alles in de natuur als een soort van leraar die op hun pad komt zodat zij kunnen groeien, terwijl zij hun levenspad op aarde bewandelen. Je leert met deze wandeling weer zien, horen en voelen wat de natuur je zegt. Door je vraag constant in gedachte te houden, komt het antwoord naar je toe. De zaken die naar voren komen tijdens deze wandeling, die schrijf je op na je wandeling.

Dus trek je wandelschoenen maar aan en ervaar de voordelen van wandelen!

Mijn naam is Brigitte Hermelijn wonend in Amsterdam en heb als doel zoveel mensen te inspireren met mijn blogs over health en lifestyle. Momenteel werk ik in de beauty branche. Daarnaast ben ik actief in sport en voeding en ben op spirituele ontdekkingstocht. Het geeft me groot plezier om op deze manier verbonden met jullie te zijn en dat ik mijn ervaringen vanuit mijn perspectief kan delen.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .